Dakar yarı yolda
AlUla’daki başlangıç da dahil olmak üzere altı etaptan sonra, Dakar’ın 46. edisyonu çığır açan performanslar, haklı çıkmalar, fiyaskolar, entrikalar, geri dönüşler ve pistlerde ve Suudi Arabistan’ın kum tepelerinde sürprizlerle dolu bir inişli çıkışlı oldu.. İlk haftanın doruk noktası olan yepyeni 48H Chrono konsepti, sürücüleri ve kopilotları Boş Mahalle’ye dağıttı ve sözünü yerine getirdi: yarıştan hemen önce saha kum tepelerinin arasından çıkarken neredeyse her kategoride liderlikte bir değişiklik görüldü.
Tam olarak orta noktada, önlerinde eşit derecede farklı arazilerde 2.384 kilometrelik özel yarışlar varken, artık Yanbu’da zafer kazanmak için dönüş yolculuğunun üstesinden gelecekler: Carlos Sainz ve Mattias Ekström’ün Audi’leri, Sébastien Loeb’in önünde kararları veriyor; Eryk Goczat Challenger sınıfında rakibini mağlup ediyor; Yasir Seaidan’ın SSV yarışındaki üstünlüğü, Yazeed Al Rajhi’nin ayrılmasının Suudi taraftarlar üzerindeki etkisini yumuşatıyor; ve Martin Macík ezici güçlerin kralı olarak başkente geldi. Toplamda, başlangıçtaki 330 araçtan 291’i rallinin ilk yarısını tamamladı; bunların 122 motosikletten 111’i, 70 ekipten 59 Ultimate otomobil, 2 eksikle 40 Challenger otomobili, 36 SSV’den 30’u, 3 stok otomobilin hepsi ve 47 kamyondan 4o’ı ilk yarıyı tamamladılar. Çek Ondřej Klymčiw, Dakar Classic düzenlilik yarışında ustalık sınıfı sunmaya devam ediyor.
Yarış çöle doğru giderken sürücüler, ekipler ve uzmanlar genellikle bir dilim mütevazı pasta yiyorlar. Altı etaptan sonra, ancak bir hafta süren rekabetin ardından, genellikle cesurlar olarak alaya alınan yarışmacılar, kaderin değişkenliklerine karşı dirençli olduklarını kanıtlarken, tutarlılığın olağan örnekleri, birbiri ardına alışılmadık hatalar yaptı. Carlos Sainz, kazandığı hat-trick ile (2010, 2018 ve 2020) Dakar’da başarının formülünü biliyor, ancak aynı zamanda kendi kendini sabote etme konusunda talihsiz bir yeteneğe de sahip. Birçok kez acele israfa yol açar sözünün canlı örneği olan ve mesafeyi en üst düzeyde kat etme mücadelesi veren bir RS Q e-Tron kullanan İspanyol, 2024 şampiyonluğunun kesin favorisi olmaktan çok uzaktı. Ancak 2010 ve 2020’deki başarılarında olduğu gibi, yarı yolda lider tablosunun zirvesinde yer alıyor.
Performans Audi için kolektif bir mesele ve Mattias Ekström ikinci sırada. İsveçli sürücü, AlUla’da ralli başladığından bu yana yukarı doğru bir seyir izliyor, 2022’deki dokuzunculuğunu daha da geliştiriyor ve sıralamanın tepesine yakın birbirine kenetlenen dört halkayla markanın sıralamasını yükseltiyor. En yakın rakipleri hâlâ ciddi bir tehdit oluşturuyor. Sebastien Loeb, her şey yerine oturduğunda 30 dakikalık bir açığı anında silebilir. Audi sürücüleri gibi o da Boş Mahalle’nin kumlarıyla mücadele etmeden önce bilerek zaman kaybetme gibi cüretkâr bir kumar oynadı. Volkanik panik aşamasından neredeyse zarar görmeden çıktıktan sonra, 2024 hesabını 48H Chrono’da açarak 25. kariyer zaferini kutladı ve Hunter’ın ilk galibiyetini almasına yönelik umutları yeniden alevlendirdi. Ana parkurun galibi çelik gibi sinirlerini sergiledi; bu özelliği şüphesiz sıralamanın en üstüne çıkarırken iki ana rakibini de yakından takip etmesi gerekecek: tekrar podyumda bitirebilecek Brezilyalı Moraes yıpratma savaşından sağ çıkabilirse ve ilk etap galibiyetini alan ve genel klasmanda beşinci sırada yer alan Belçikalı Guillaume de Mevius, temposunun 1 saat 9 dakika gerisinde yer alacak.
Yazeed Al Rajhi ve Nasser Al Attiyah, muhteşem sürüş kariyerlerinde birkaç paralelliği paylaşıyor. Her ikisi de Dakar sahnesine fırladı ve sadece hızları nedeniyle değil aynı zamanda en hafif deyimle arabalarına radikal bir makyaj yapma tutkuları nedeniyle de dikkatleri üzerine çekti. Yıllar geçtikçe her ikisi de direksiyon başında soğukkanlı kalmaları ve paniğe karşı Teflon benzeri dirençleri ile ün kazandılar; olgun bir yaklaşım Al Attiyah’a tam beş şampiyonluk kazandırdı. Bu arada Suudi mevkidaşı kendi kupa taşıma işine başlamaya hazır görünüyordu. Al Rajhi, liderlik tablosunun zirvesinde 48H Chrono’ya girdi, ancak sadece 51 kilometre sonra takla atarak liderliğin ve yarışın dışına çıkınca, kendi aşırı hevesinin kurbanı olarak bu kronoyu kaybetti. Aynı etabın sonraki yarısında Al Attiyah da çekişmeye girmek için biraz fazla istekliydi ve bir tekerleği parçalayana kadar şansını zorluyordu ki bu ona 2 saat 30 dakikaya mal oldu. Suudi Arabistan bu konuda eski kazananlara göre bir ülke gibi görünmüyor. Peterhansel, 6. etabın kum tepelerinde kriko ve tüm hidrolik sistemin arızalanması nedeniyle ters giden bir delik nedeniyle iki saatten fazla zaman harcadığını kolaylıkla kabul ediyor.
2022’de SSV kategorisinde taçlandırılan Amerikalı sürücü Austin Jones, geçen sezon bir zamanlar T3 veya hafif prototip sınıfı olarak adlandırılan bir sonraki üst sınıf olan Challenger’da ilk kez sahneye çıktığında gösteriyi çaldı. Marek’in oğlu ve Michał’ın yeğeni Eryk Goczał da şimdi benzer bir yol çiziyor, tek fark bunun Polonya’lının yalnızca ikinci Dakar’ı olması. Henüz 19 yaşında iken, kendi ekibinden gelen tehditlerden başlayarak kendisi ile şampiyonluk arasında duran birkaç rakibin kısa çalışmasını şimdiden yapmaya başladı. Eryk önsözü kazandı, ertesi gün üst üste iki tur attı ve 2. aşamada üç turbayı tamamladı. Amcası ve babasının ilgi odağı olma yönündeki yiğit girişimleri boşa çıktı. W2RC Şampiyonası’nda (T3) Seth Quintero’nun ikincisi olan ve yine Goczat cephaneliğinde bulunan yeni Taurus T3 Max’in arkasındaki beyin olan Mitch Guthrie, Eryk’in üst üste dördüncü galibiyetini bir dakikadan az gibi çok ince bir farkla engellemeyi başardı. Yarışın en deneyimli sürücülerinden biri olan Chaleco Lopez, son şampiyon Jones’u ve 48H Chrono’da beşinci galibiyetini alan Eryk’i yenerek 5. etapta en hızlı dereceyi elde etti. Polonyalı yıldız ve onun sağ kolu Oriol Mena, Boş Mahalle’nin kum tepelerinde zahmetsizce sörf yaparak açılış haftasını beş galibiyetle, tek bir patlakla ve Guthrie’nin bir saatten fazla ve neredeyse bir buçuk saat farkla önde tamamladı. Genel sıralamada Cristina Gutiérrez ve López’i geride bıraktı. Elbette Dakar’da işler bir anda değişebilir, ancak küçük Goczał’ın üst üste ikinci şampiyonluk arayışını kimin durdurabileceğini görmek zor.
Goczat ve Baciuska daha yeşil alanlara doğru yola çıktılar ve yedi özel yarışmada beş farklı kazananın olduğu gerçeğinden de anlaşılacağı üzere SSV rekabetini sonuna kadar açtılar. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, hiçbir yarışmacı diğerlerinin üstünde duramaz. Farrés şüphesiz ümit verici bir başlangıç yaptı. SSV’de (2019 ve 2022) iki kez podyum bitiren İspanyol sürücü, 2. etabı perçinledi ve 5. etapta liderliği ele geçirdi. Ama takla attı ve yaklaşık iki saat boyunca destek ekibini beklemek zorunda kaldı. Sadeleer Dakar liderliğini devraldı. LMP3 yarışında yaşadığı sakatlık nedeniyle 2023 yarışını kaçırmak zorunda kalan İsviçreli sürücü, 48H Chrono’nun kum tepelerinde yarım saat kaybetti ve genel klasmandaki liderliği Yasir Seaidan’a kaptırdı. 3. etap galibiyetinden bu yana her özel yarışta podyumda yer alan Suudi pilot, ilk haftayı liderler tablosunun zirvesinde tamamladı. Onun üç dakika gerisinde, Rallye du Maroc’u ikinci bitirdikten sonra Dakar’daki ilk yarışında yarışan ve yol boyunca iki etap galibiyeti elde eden Sara Price var; Xavier de Soultrait ise iki dakika geride. Peterhansel, Despres ve şimdi de “XdS” gibi bazı katılımcılar hem motosikletlerde hem de arabalarda zaferi tattılar. Önsözde zaferi garantileyen Fransız, Polaris’in yeni RZR’ye olan tutkusunu sergileyerek eldiveni yere koydu. Öğrenilecek bir yıl, kazanılacak bir yıl. 3. aşamada bir vites kutusu arızası olmasaydı De Soultrait, 48H Chrono da dahil olmak üzere kazanılan hat-trick ile SSV sıralamasında kesinlikle lider olacaktı. 4. etabın galibi Ferreira, Price veya Sadeleer’in aklında başka planlar yoksa Loeb Racing ekibini yakından takip etmeli. | 13 Ocak 2024 : 21.30