Dakar’da ilk gün
Dakar’da ilk gün, sahildeki başlangıç ile ilk etap arasındaki tezat bundan daha keskin olamazdı. Günün özel programı, Yanbu’ya ve ötesine giderken 30 km içeriden sahilin ana hatlarını takip etti. 368 km’lik parkurun ilk bölümünde, Sunderland’in kaza yaparak yarış dışı kaldığı dağınık kayalık bölümlerin yer aldığı ilk bölümde tüm saha yüksek alarm durumuna geçti. O andan itibaren, vadiler ve kumlu yollar arasındaki daha hızlı mesafeler, Carlos Sainz ve Daniel Sanders’ın hızlarının öne çıkardı. Ekipler sahil yolunu 200 km’den fazla bir süre takip ederek Deniz Kampına geri döndü.
Hiç kimse, Dakar’ı gerçekten evcilleştiremez! Carlos Sainz, yarışı ziyaret eden oğlu Carlos Sainz Jr’ın önünde Audi’nin geçen yıl Dakar macerasına başladığından bu yana 42’nci özel etap zaferini aldı. Özel etapta ikinci olan Loeb, kendisini Sainz ile üçüncü sıradaki Ekström arasında tutmayı başararak RS Q e-tron 2’lerin gücünün altını çizdi. El Matador, oğluna Loeb’i 10 saniye geride bırakarak genel sıralamanın zirvesine fırlamanın nasıl yapıldığını gösterdi. T3 kategorisinde 2019, 2021 ve 2022 yıllarının galibi Lopez, iki yıl aradan sonra ilk etabını kazanarak kontrolü geri alırken, Guillaume de Mevius Can-Am’li Seth Quintero’yu geçti. T4 yarışı, Eryk Goczał’ın başka bir 18 yaşındaki Pau Navarro’ya galip geldiği zeki çocuklar arasındaki bir hesaplaşmaya dönüştü. Martin Macik, resitaline kamyon kategorisinde devam etti. Çek, prologdaki başarısını bugünün 368 km özel yarışında hemşehrisi ve rakibi Ales Loprais’i yenerek sürdürdü. Dakar tarihinin en genç yarışmacısı olan 18 yaşındaki Eryk Goczat, Dakar’daki ilk etabında birinci oldu. Geçtiğimiz yıl birkaç etap galibiyetini isimlerine ekleyen babası ve amcası, uzun süredir yeteneği hakkında fışkırıyordu. Biraz daha yavaş, ehliyetini daha yeni almış olan İspanyol Pau Navarro da ikinci bitirerek 2004 sınıfının bayrağını dalgalandırdı. Kategoriyi kazandığı Endülüs Rallisi’nde sürüş becerisini zaten sergilemişti. Başka bir genç bulmak için sınıflandırmada çok daha aşağılara inmenize gerek yoktu.
2022 Dakar ve Baja şampiyonu Sam Sunderland bir yarış için ortaya çıktığında, bunun ya büyük bir hit ya da büyük bir fiyasko olacağı bilinir. 10’ncu Dakar’ı ise tam bir fiyaskoyla sonuçlandı! İngiliz pilot etaba 22’nci sırada başladı ve yarışa 37 kilometre kala ilk kontrol noktasında en hızlı zamanı elde etti, ancak yolun 15 kilometre aşağısında takla attı. Bilinci yerinde ve hareketli, ancak sırt ağrısı çekiyordu. Yanbu’ya uçuruldu ve burada kendisine kırık bir kürek kemiği kırığı teşhisi kondu. SunderSam, 2012’deki ilk çıkışından bu yana Dakar’ı altı kez bitirmeyi başaramadı, ancak iki galibiyet (2017 ve 2022) dahil olmak üzere yarışı tamamlamayı başardığında ise podyumdaydı. Galibiyetlerin % 20’si, podyuma çıkmaların % 20’si ve çekilmelerin % 60’ı ile hala etkileyici bir geçmiş performansa sahipti. Dakar dörtlü yarışının en son iki kazananı arasındaki çöl düellosu, Dünya Futbol Kupası finalini anımsattı. Arjantinli Manuel Andújar etabı kazandı ve Alexandre Giroud’ya 44 saniye fark yaptı, ancak Fransız, hala genel klasmanın zirvesinde ve başarılı bir savunma yapmak için Fransız milli takımı kadar kararlı. Sadece 21 saniye liderlik tablosunda ikisini ayırıyor.
Otomobillerde Carlos Sainz ve yeni kopilotu Austin Jones, 2023 W2RC’ye kaydolmak için doğru seçimi yaptılar. Loeb ve Al Rajhi’nin önünde etap galibiyetini ve genel liderliği ele geçirdiler. Yakın mesafedeki Chicherit, Al Attiyah, Ekström ve Peterhansel ile oynamak için her şey hazırdı. Aynı Red Bull Can-Am Factory ve Red Bull Off-Road Junior Team USA 1-2-3 genel sıralamalarda görülebilir. T4 kategorisinde Eryk Goczał, ilk yarışında bir etap kazanarak W2RC tarihine geçti! T5 kategorisinde Martin Macík, Dakar’ın başlangıcından bu yana kendi liginde. Otomobillerde Carlos Sainz, 2023 W2RC’ye kaydolmak için doğru seçimi yaptı ve Loeb ile Al Rajhi’nin önünde etap galibiyetini ve genel liderliği ele geçirdi.
Stéphane Peterhansel, Mattias Ekström ve Sébastien Loeb’in ardından üçüncülükle prologda sağlam bir performans sergiledi, ancak ilk etap farklı bir konuydu. İki patlak lastik onu yavaşlattı. “Olumlu kalalım ve ilk gün elendiğimiz geçen yıldan daha iyi bir durumda olduğumuzu varsayalım. İki düzlüğümüz vardı. İki yedek lastiğinizi tükettiniz, artık hataya yer yok. Bir tekerleği daha patlatırsanız, servis kamyonunuzu beklemeniz veya üç tekerlek üzerinde bitirmeniz gerekir. O andan itibaren güvenli oynadık ve sonunda on dakikaya yakın kaybettik” dedi.
Etapta ikinci olan Loeb, genel sıralamada bugünün galibi Carlos Sainz’in sadece 10 saniye gerisinde aynı pozisyonu elinde tuttu. Fransız, “Güzel bir özel etaptı, ancak başlangıçta büyük kayalar vardı, bu yüzden lastik patlatmamak için tetikte kaldık. Bu bölümde rahat ettim ama sonra yavaş yavaş tempomuzu artırdık. Navigasyon nedeniyle bir dakikadan az kaybettik, ama önemli değildi. Yarın yolda ikinci olacağız, eğer atak yapmak istiyorsanız muhtemelen pek de harika bir yer değil, ama elimizden gelenin en iyisini yapacağız” diye konuştu.
Son şampiyon Attiyah, liderin 12 saniye gerisinde dördüncü sırada başladı ve Peterhansel ile Chicherit arasında, Ekström ve Loeb’den 10 saniye geride kaldı. “Yarınki etap galibiyeti için mücadele açısından üçlünün arkasında bitirmek kötü bir sonuç değil, bu da üçüncü etaptan hemen önce 2. etabı açmak için kullanışlı olacaktır” dedi. Fransız Peterhansel ise sıralama etabında üçüncü sırada yer alarak Audi’nin sıralamadaki hakimiyetine katkıda bulundu. “Yarış başlıyor. Startta kaskınızı takıyorsunuz ve tam ortasına atılmak üzere olduğunuzu biliyorsunuz. 1,3,6’ncı bitirdik. Kişisel olarak beklediğimden daha iyi performans gösterdim. Parkur daha iyi geçti. Saf ralli veya rallikros sürücüleri için uygun, ki ben değilim, bu yüzden iyi bir sonuçtu. Stratejiler bulmaya alışkın değilim, ancak yarın için başlangıç sıramı seçmek için iyi bir konumda olacağım” dedi.
Ekström, 13 km’lik yassı bir parkurda ırlamayı almak için sürüş becerisini ve deneyimini kullandı. Bu aynı zamanda Audi sürücüsüne, sahayı Deniz Kampı’nın güneyinde uzun bir döngüde alacak olan yarının ilk etabı için ilk başlangıç sırasını seçme hakkı verdi. “İyi bir şekilde başlamak her zaman güzel, ancak elbette gün uzun ve ralli daha da uzun. 2022 için iyi bir son ancak yarın gerçek başlangıç. Bence sporda bir genç olarak arkadan başlamak benim için gerçekten iyi, bu yüzden takip etmem gereken bazı izler var. Her şey yolundaydı, tamirciler ve mühendisler iyi bir iş çıkardılar. Şimdi Yeni Yılı kutlayabiliriz ve pilleri yarın için şarj edin” diye konuştu. | Dakar.com, 1 Ocak 203, 22.00